Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Awatar użytkownika
luka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1139
Rejestracja: 29 cze 2012, 12:42
Lokalizacja: Tczew/Subkowy

Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: luka » 22 maja 2015, 8:29

Witam,
tematów jest tysiące, jednak nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania:
Od jakiegoś czasu pojawia się błąd w Kappie, najpierw sporadycznie, potem na stałe. Po sprawdzeniu był to błąd 66, samo dopasowujący parametr FRA. Potem została wymieniona pompa paliwa i oringi przy króćcach na obudowie pompy. Podciekało tam paliwo. Niestety po skasowaniu błędu, pojawił się po pierwszym tankowaniu ( nie wiem czy ma to jakieś znaczenia, ale dopisuję). W tej chwili po skasowaniu, pojawia się natychmiast po ruszeniu.

Błąd:
The ECU is not able to SELFADAPT anymore at the current engine conditions, since it has reached the limit. Make sure that no other anomaly is present which could affect the engine correct functioning. Check also for the presence of uncontrolled air suctions both during the suction and the exhaust phases. Check also the good functioning of the hydraulic circuit (pump, injectors, pressure adjuster, etc.).

Po lekkim tłumaczeniu:
ECU jest w stanie SELFADAPT już w obecnych warunkach pracy silnika, gdyż osiągnie limit. Upewnij się, że żadna inna anomalia występuje, które mogłyby mieć wpływ na prawidłowe funkcjonowanie silnika. Należy również sprawdzić obecność niekontrolowanych baniek powietrza, zarówno podczas ssania i faz wydechowych. Sprawdź też dobre funkcjonowanie układu hydraulicznego (pompy, wtryskiwacze, regulatora ciśnienia, itp).

Od czego można byłoby zacząć, nie wiem jak sprawdzić czy są bańki powietrza w paliwie itd. Samochód jest na sprzedaż i chciałbym żeby kupujący kupił je w stanie normalnym, a nie z błędami. Nie chciałbym też wymieniać na chybił trafił wszystkiego po kolei.
Podczas pomiarów na Mes parametry:
FRA 24,6-24,8
TRA 48
Gdzieś znalazłem na forum, że ten FRA powinien być w granicach 1,8 więc 8-O nie wiem już nic.
Jak będzie trzeba to zrobię testy jeszcze raz i podam inne parametry, choć wydały mi się prawidłowe ( te o których wiedziałem :) )

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: kond243 » 22 maja 2015, 10:08

Witam. Wygląda na sondę lambda,ja bym od tego zaczął
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
luka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1139
Rejestracja: 29 cze 2012, 12:42
Lokalizacja: Tczew/Subkowy

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: luka » 22 maja 2015, 10:20

kond243 pisze:Witam. Wygląda na sondę lambda,ja bym od tego zaczął
Po czym wnosisz, że może to być sonda?? Integrator sondy wahał sie +/- 6, napięcie od 280-900mv. Czy jakby sonda była trafiona, to nie wykazywałoby innego błędu, typowego tylko dla sondy?

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: kond243 » 23 maja 2015, 0:03

Sonda może pokazywać wskazania ale działać dużo wolniej niż powinna lub wieszać sie w pewnej wartości. I tu pojawia się problem walczyłem z tym błędem w swojej K 20vt i po wymianie sondy dopiero przeszło wszystko. A kombinowałem sporo pompa paliwa wtryski przepływomierz. a okazało się że umarła sonda na wykresie niby pracowała i wyglądała ok ale pod obciążeniem silnika dochodziła tylko do 650mv i tak stała a paliwo lało się jak z wiaderka bo komp widział po sondzie że brakuje paliwa i podawał więcej. Stąd moje przypuszczenia że może być walnięta sonda.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
luka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1139
Rejestracja: 29 cze 2012, 12:42
Lokalizacja: Tczew/Subkowy

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: luka » 23 maja 2015, 8:40

Jaką sondę kupić, czy uniwersalna wystarczy, czy trzeba kupować dedykowaną? Też trochę obstawiałem sondę, bo kappa trochę więcej pali, ale nie chciałem wymieniać bez sensu. Czy jest łatwy dostęp do sondy? Może ją wykręcę i sprawdzę jak wygląda.

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: marceli » 23 maja 2015, 22:26

Kup w miarę możliwości dedykowaną z wtyczką już,żeby zarazem nie łączyć.(podobno nie wolno lutować,kabli do sondy).

Dostęp dobry,od spodu.Wygląd Ci nie wiele powie.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
luka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1139
Rejestracja: 29 cze 2012, 12:42
Lokalizacja: Tczew/Subkowy

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: luka » 24 maja 2015, 8:02

Zauważyłem jeszcze coś. Przy tankowaniu i odkręceniu korka dosyć długo powietrze wychodzi z wlewu. Może odpowietrzenie zawodzi? Spróbuje bez korka jakiś czas pojeździć.

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: Borek » 24 maja 2015, 8:36

Lutować kabli do sondy zdecydowanie nie należy, bo przy jej temperaturze pracy mogą się rozlutować - ciepło idzie po metalowym przewodzie. Oryginalne łączenia przy sondzie i wtyczce są chyba wykonywane mikrospawaniem.

Jak ktoś jest pewny swojego rzemiosła i nie gardzi prowizorką, to może zamiast lutowania zrobić połączenie na zaciskanych tulejkach miedzianych. Potem dobra taśma izolacyjna (odporna na temperaturę) i powinno grać. ;)
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: volf » 24 maja 2015, 9:48

Borek, z tego co kiedyś czytałem to lutowanie jest niewskazane nie ze względu na temperaturę a na to, że tym przewodem/przewodami dostarczany jest tlen/powietrze do sondy.
Też się zdziwiłem 8-O ale ponoć tak jest i lut odciąłby drogę powietrzu i najlepiej stosować tulejki zaciskowe...
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: Borek » 24 maja 2015, 10:35

No tak, standardowa sonda potencjometryczna wymaga powietrza odniesienia, czyli atmosfery. Zawsze jednak myślałem że cały kanał aż do wylotu znajduje się w korpusie sondy, bo tych kilka sond które pociąłem żadnego kanalika w przewodach nie miały. Nie przeczę, że i takie rozwiązanie jest możliwe, chociaż wydaje się ono dziwne. Nowsze sondy z dwutlenkiem tytanu już nie wymagają powietrza odniesienia, ale takiej w ręku jeszcze nie miałem.

Wspomniałem o lutowaniu, bo optymalna temperatura pracy dla takiej zwykłej sondy to jakieś 600 stopni C (minimum 300). W okolicy wejścia kabelków w sondę łatwo więc o wystąpienie temperatury, która nawet jeśli nie stopi cyny na dobre, to może zamienić porządny domowy lut na zimny - jakieś 200 stopni przez dłuższy czas może wystarczyć. Z tulejką takich problemów nie będzie, a dobrze zaciśnięta jest tez bardziej wytrzymała mechanicznie. ;)
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
luka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1139
Rejestracja: 29 cze 2012, 12:42
Lokalizacja: Tczew/Subkowy

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: luka » 25 maja 2015, 18:12

Sonda wymieniona na dedykowaną, błąd skasowany, niestety błąd powrócił po przejechaniu 50m. Wcześniej chodziła na wolnych obrotach i nic się nie pojawiło. Co dalej??
Parametry w zasadzie się nie zmieniły. Pytania następujące: Co mierzy ten parametr FRA? Czy wiadomo w jakim przedziale powinien się wahać lub być stale na jakimś poziomie. Czy macie jakieś pomysły co jeszcze mogę sprawdzić bez wymiany bez sensu połowy samochodu??

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: marceli » 25 maja 2015, 21:10

Z tymi parametrami adaptacyjnymi to nieraz jaja są i nie wiadomo gdzie szukać....
Wrzucę Ci linki(jeśli już nie czytałeś) może coś naprowadzi na jakiś trop.

http://www.forum.alfaholicy.org/156/960 ... a_tra.html

http://forum.alfaclub.pl/viewtopic.php? ... 48d5780d8b

Mi kilka razy wyskoczył taki błąd ale to było chwilowe i samo się naprawiło ;)
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
luka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1139
Rejestracja: 29 cze 2012, 12:42
Lokalizacja: Tczew/Subkowy

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: luka » 26 maja 2015, 11:17

Dzięki, trochę poczytałem, ale nic nie wiem dalej.
Teraz zauważyłem jeszcze na Mesie, dopisek na dole czerwonymi literkami, pojawiający się co jakiś czas i migający. "Zbyt duże opóźnienia !!!"

Opóźnienia ale w czym, zapłon, wtrysk?? Może czujnik położenia wałka?? Czy auto by wtedy dawało jakieś objawy??

Przetłumaczyłem co to dokładnie wg MES jest ten parametr FRA:
Elementy pokazują współczynniki korekcji mieszaniny ECU utworzona na podstawie różnych sygnałów czujników w celu utrzymania mieszaniny ideał w całym zakresie roboczym. Czynniki te wyrównania tolerancji produkcji / zużycia w przepływomierz powietrza / sondy lambda / wtryskiwaczy przy biegu jałowym. , Współczynniki (FRA) i dodatku (DTV) może być stosowane dwa rodzaje czynników korekcyjnych. Są one w pełni kontrolowany przez ECU i wyświetlane są jedynie w celach informacyjnych.

Sprawdziłem dolot, wszystko szczelne, choć musiałem dokręcić przy puszcze filtra powietrza.
Także wyeliminowałem pompę, lambdę i dolot. Pozostają jeszcze wtryski i przepływka, choć poprzedni właściciel twierdził, że przepływkę wymienił.

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: marceli » 26 maja 2015, 12:20

Hehe, nie nie,opóźnienia dotyczą interfejsu a nie pracy auta.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
luka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1139
Rejestracja: 29 cze 2012, 12:42
Lokalizacja: Tczew/Subkowy

Re: Kappa 2.0 - błąd 66/parametr FRA

Post autor: luka » 26 maja 2015, 13:11

A to dobre, he he.


Dobra, po resecie za pomocą klem akumulatora, parametry się ustabilizowały na poziomie 0 i 0,0, (TRA i FRA), po chwili zaczął szaleć integrator sondy lambda, wskoczył na wartość 26, później spadał do 14,4, pojawił się błąd "integrator sondy lambda".

Tłumaczenie:
ECU nie może poprawnie wyregulować gaźnik na podstawie informacji sondy lambda.
Sprawdź, sonda lambda rozgrzać systemu, konsystencja emitowanego sygnału za pomocą analizatora spalin i oscyloskopu, ewentualne nieszczelności w układach wydechowych wlotu lub i prawidłowego funkcjonowania układu paliwowego (ciśnienia i przepływu, pompy regulatora, wyciek "jest z wtryskiwaczy).
Sprawdź też obecność innych nieprawidłowości, które mogą mieć wpływ na wytrzymałość mieszanki (błędne informacje temperatury, itp ...)
Powodem Tego błedu żart Nieznany / Zwarcie
Obecny stan błędu do wyst. zderzenie / Obecny
Wartość licznika błędu do 10


Błąd pojawiał się i znikał z kokpitu, w Ecu pozostawał do skasowania i pojawiał się po chwili znowu. Wartość TRA skoczyła najpierw na 26 potem do 58, wartość FRA pozostała 0 czyli ok.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”