Kappa 20vT - porównanie programów

Awatar użytkownika
jaycobe
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 162
Rejestracja: 18 mar 2012, 11:29
Imię: Jakub
Lokalizacja: Przeworsk

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: jaycobe » 18 cze 2014, 16:49

Mój nr sterownika jest całkiem inny:
1037359800_02.A338.1 BOSCH'99
Jest:
Lancia Kappa 5.20 turbo viewtopic.php?f=24&t=49874
Było:
Audi A6 C4 2.6
Toyota 4runner II 3.0 V6

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: KGB » 19 cze 2014, 14:48

kond243 pisze:Mam wskaźnij egt ;-) sonda przy maks bucie pokazuje 0,82v a na przelotowym wydechu brutalnie pluje ogniem :-D
kontrolując EGT jesteś w stanie bezpiecznie podnosić moc ,bo nic nie przegrzejesz i nie stopisz - możesz najwyżej coś pogiąć od nadmiernego cis. na tłokach : yesyes :

ktoś pytał o sztywny zamach - większość silników, również tych 5cyl. jeździ na sztywnym i nawet nie jest to niekomfortowe, więc bez obaw,
z ciekawostek napiszę, że koło z Marei bez VISa jest 0.4kg lżejsze od koła z Kappy 2.0 z VISem

wozwo
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 54
Rejestracja: 24 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: wozwo » 13 gru 2014, 19:03

Witam
Koledzy, gdzie znajduje się oznaczenie wersji wsadu wewnątrz sterownika? Na której z kości? Po zdjęciu obudowy, na żadnej nie ma oznaczenia podobnego do opisywanych prze Was.
Kappa to 20VT z 99r.

Pozdr
Wojtek

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: kond243 » 13 gru 2014, 20:09

Jedna jedyna kość w podstawce wewnątrz sterownika. Oraz obudowa sterownika trzy cyfry 000 do konca 98r oraz 001 od99r.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

wozwo
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 54
Rejestracja: 24 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: wozwo » 13 gru 2014, 20:31

Tę kość od razu zauważyłem tylko ma całkiem inne oznaczenia - jakby oryginalny kod kości Atmela. Numer na niej to 90JC9917. O co chodzi? czyżby mi ktoś grzebał wcześniej w sterowniku i podmienił kość na nieoryginalną?

PS. obudowa to 001
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Lewutek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 664
Rejestracja: 28 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: "Wincentowo" ... świętokrzyskie

Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: Lewutek » 13 gru 2014, 23:28

CZE ...
Dobrze pokazujesz ... ale to nie jest oryginał ... ktoś grzebał w ECU, co powinieneś zauważyć podczas odginania zaczepów ... ale co jest na tej "kości" ... kto to wie :?: :!:

Oryginalna kość ma naklejkę z napisem BOSCH'(yy) xxxxxxxxxx_xx.Axxx.x ... bardzo trudno zrywalna bez uszkodzenia/zniszczenia nawet po mocnym podgrzaniu ... yy-rok , xxxxx-cyfry określające rodzaj wsadu ... a przykłady oznaczeń masz w wątku ... numer obudowy jest mniej istotny
Ostatnio zmieniony 14 gru 2014, 12:49 przez Lewutek, łącznie zmieniany 1 raz.

wozwo
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 54
Rejestracja: 24 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: wozwo » 14 gru 2014, 0:08

Grzebane było na 100% - widać (jak napisałeś) po zaczepach. Czy może to być jakiś chip w stylu novitec lub inny? One są jakoś oznaczone?
Kappę mam od pół roku i tak powoli się do niej przyzwyczajałem, nie mając okazji porównać z inną 2.0VT. Generalnie wszytko działa super, ale oczekiwałem "większych wrażeń" po tym silniku. Moją uwagę zwróciło to, że odczuwalny przyrost momentu, a co za tym idzie przysłowiowy "kop" zaczyna się od 3tys.obr. Wydawało mi się ze powinno to być niżej. Stąd zainteresowałem się wersjami wsadów, różnicami pomiędzy 98r. a późniejszymi, itd.
Co w takiej sytuacji? Chyba trzeba by mieć ori kość aby sprawdzić czy moja Kappa może więcej?
I bardziej irytujące mnie pytanie: czy ktoś kto grzebał i zmienił wsad, wziął po uwagę czy jest bezpieczny dla silnika?

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11956
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: topcio » 14 gru 2014, 10:52

wozwo pisze:czy może to być jakiś chip w stylu novitec
Skoro
wozwo pisze:Generalnie wszytko działa super, ale oczekiwałem "większych wrażeń" po tym silniku
To raczej nie jest Novi :roll: .
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Lewutek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 664
Rejestracja: 28 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: "Wincentowo" ... świętokrzyskie

Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: Lewutek » 14 gru 2014, 12:15

CZE ...
wozwo pisze:Grzebane było na 100% - widać (jak napisałeś) po zaczepach. Czy może to być jakiś chip w stylu novitec lub inny? One są jakoś oznaczone?
Sam więc widzisz, że było grzebane ... natomiast co jest "w środku" w kości tego nie wie nikt i nie ma co gdybać ... wątpliwe aby był na kości wsad-oryginał ... bo byś przynajmniej przy zakupie auta mógł być poinformowany o takich zamianach ... Najpopularniejsze i łatwo dostępne były wsady z FC ... Novitec i GTEC ... ale to nie są wsady pod Kappę (inna masa auta, inne przełożenia skrzyni, inny wydech itp) ... mimo wszystko ludzie zamieniali/zamieniają oryginalne kości/wsady na Novitec lub GTEC ze skutkami jakie później "są" : beczy : : beczy : : beczy : ... z ciekawości w doznaniach w osiągach ... oczywiście nikt nie zabroni robić doświadczeń ze swoim autem
wozwo pisze: Generalnie wszytko działa super, ale oczekiwałem "większych wrażeń" po tym silniku.
Wszystkim marzy się zrobić z tego ... F16 : gafa : :lol: ... wyskakujesz na bardzo dłuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuugą prostą ... i już jesteś na jej końcu : yesyes :
wozwo pisze:I bardziej irytujące mnie pytanie: czy ktoś kto grzebał i zmienił wsad, wziął po uwagę czy jest bezpieczny dla silnika?
Odpowiedź w pierwszym podpunkcie ... i treści tego całego wątku ... bez wątpienia warto założyć dodatkowe wskaźniki: doładowania turbiny oraz monitory sondy lambda celem kontroli stechiometryczności mieszanki ... kontrolę ciśnienia oleju też warto mieć ;)

wozwo
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 54
Rejestracja: 24 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: wozwo » 14 gru 2014, 14:18

Jestem zwolennikiem "oryginałów". Nie planuję żadnych modyfikacji. Po przeczytaniu wątku o różnych wsadach sprawdziłem co siedzi u mnie. No i się zdziwiłem. Chciałbym mieć oryginalny wsad, bez względu czy jest to wsad z 98 czy 99. Ważniejsze jest dla mnie bezpieczeństwo dla silnika. Jak bym wiedział co siedzi w środku byłbym spokojny, ale się raczej nie dowiem.
Czy jest jakaś szansa aby zdobyć używane oryginale ecu z oryginalnym wsadem? Czy to raczej rodzynki na szrotach? Lub inaczej czy ktoś to potrafi i mógłby skopiować zawartość oryginalnego eproma? Oczywiście nic za darmo.

Lewutek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 664
Rejestracja: 28 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: "Wincentowo" ... świętokrzyskie

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: Lewutek » 14 gru 2014, 14:22

Pisz na PW ...

dawidson

Re: Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: dawidson » 31 mar 2016, 8:21

Lewutek pisze: A teraz do rzeczy ... trochę to trwało, ale postanowiłem publicznie podzielić się własnymi doświadczeniami z użytkowania chipów w K2,0T20V. Jako, że człowieka ciekawego zawsze gdzieś "pcha" ... to w stosunku do fabrycznego K2,0T20V mnie z ciekawości zacząło "pchać" w temat bezpiecznego podniesienia parametrów silnika ... ponieważ na forum skąpo jest w usystematyzowane informacje w tym temacie ... co prawdopodobnie wynika z niewielkiej ilości tych aut w użytkowaniu. Przed przystąpieniem do testów zamontowałem dodatkowe wskaźniki: ciśnienia oleju, ciśnienia doładowania oraz monitor(-y) sondy lambda.

Pacjentka to Kappa 2,0T20V ... rozumiana jako FABRYCZNA, tzn. fabryczna turbina i jej sterowanie, fabryczny katalizator i fabryczny wydech, itp. ... oraz fabryczny "zmulony" sterownik: 1037359800_12.A001.1 BOSCH99. Na początek testów poszły GTEC-1 oraz NOVITEC. Miejsce pozyskania chipów znane ... tam gdzie inni testujący już je nabyli. Na każdy z tych chipów poświęcony został bak paliwa lany pod korek, co daje dystans po okolo 700km na każdy chip. Jazda na tych chipach w sposób BEZPIECZNY dla silnika ... wg wskazań monitorów sondy lambda. Jazda w różnych warunkach drogowych, z różnym obciążeniem auta ... z odcinkami dróg szybkiego ruchu (autostrady). Także hamownią była trasa/droga.

WNIOSKI:
Bezkrytyczne zastosowanie chipów GTEC-1 oraz NOVITEC nie jest bezpieczne dla silnika z farbycznym/seryjnym osprzętem: turbina, wydech. W obydwu przypadkach występują zakresy skrajnie ubogiej mieszanki skutkującej przegrzewaniem elementów silnika ... i w takich sytuacjach ECU nie było w stanie zoptymalizować mieszanki na stechiometryczną lub bogatą. Zakresy obrotów z nieprawidłową mieszanka są na dole jak i na górze obrotów silnika. Na obydwu chipach można było jeździć w sposób BEZPIECZNY dla silnika (dzięki kontroli wskazań sondy lambda) ... tylko do prędkości ~140km/h. Powyżej tej prędkości gwałtowne wciśnięcie pedału przyśpieszenia skutkowało powstaniem skrajnie ubogiej mieszanki. Ja z chwilą powstania niekorzystnej mieszanki dążyłem do jej wyeliminowania ... przy niższych prędkościach pomagała redukcja biegu w dół a przy wyższych (np.140km/h) odpuszczałem pedał przyśpieszenia. Nie rozpisuję się o autoadaptacjach i falowaniach ciśnienia doładowania, ponieważ z czasem te zjawiska przemijały. Ogólnie GTEC-1 był fajniejszy wg mnie w testach i był bezpieczniejszy w stosunku do NOVITEC ... ponieważ był bardziej "podlany" paliwem ... i w stosunku do NOVITEC widać to było na monitorze sondy lambda.

Jak ma się użytkowanie GTEC-1 lub NOVITEC na silnikach po "zmianach" ... rozumianych jako turbiny po zmianach, inne wydechy niż fabryczne, to tego nie wiem.

Doznania z jazdy w stosunku do mojego fabrycznego "zmulonego" wsadu były owszem widoczne i cieszące ... ale ... no właśnie jest ALE ... chipy/wsady NIE SĄ BEZPIECZNE dla silnika.

Każdorazowe przełożenie na chip/wsad fabryczny pomimo gorszych osiągów pozwalało BEZPIECZNIE "jeździć" silnikowi ... nawet rozpędzająć auto do 190 km/h ... ECU nadążało z korektą mieszanki do bogatej lub stechiometrycznej ... żadnego problemu z mieszanką ubogą lub skrajnie ubogą.

... No i wtedy zrodził się pomysł aby zorganizować bazę danych wszystkich dostępnych wsadów fabrycznych ... tym bardziej, że są opinie ... że wsady z początku produkcji K2,0T20V, a więc z roku 1998 są LEPSZE od tych ostatnich. Dzięki uprzejmości niektórych kolegów intuos oraz kond243 udało się pozyskać wsady z roku 1998 z oryginalnych "kości" ... i są to dwa różne wsady. Na obecną chwilę dostępne są oryginalne wsady (oznaczenia spisane z oryginalnych "kości")

1. 1037356924_04.A324.1 BOSCH'98 - od intuos
2. 1037356924_06.A501.1 BOSCH'98 - od kond243
3. 1037359800_12.A001.1 BOSCH'99 - mój "zmulony"

Analizując oznaczenia to ten od intuos wydaje się być najwcześniejszym/najstarszym ... ja po zmianie mojego "zmulonego" na ten właśnie ... wyraźnie odczułem różnicę poprawy osiągów ... no i najważniejsze ... jest to shamowany wsad producenta, a więc BEZPIECZNY dla silnika.

Ponadto po przeanalizowaniu zasobu wsadów fabrycznych rodzi się pomysł aby zwiększyć osiągi silnika ... na fabrycznym "wyposażeniu" ... ale w sposób BEZPIECZNY ... i nie ukrywam, że z kolegą intuos "nieśmiało" myślimy nad tym zagadnieniem. Modyfikacji podlegałby fabryczny wsad 1037356924_04.A324.1 BOSCH'98 ... a modyfikację wykonałby merror. Paliwem "jedynym słusznym" będzie benzyna Pb95 ... bo tym paliwem "żywi" się ten silnik.

Nowy wsad musi być zrobiony pod konkretny silnik np. fabryczny ... i do takiego z intuos się skłaniamy ... wszelkie zmiany w dolocie, wydechu, zasilaniu itp. sprawiają, że należałoby robić inny wsad ... bo będzie to inny silnik. Pozostanie pytanie do innych chętnych o fabrycznym silniku ... czy będą chętni na taki wsad, bo wiadomo, że to kosztuje ... a temat traktować należy jako rozwojowy ...

Pozdrawiam
Chociaż post jest sprzed dwóch lat to pozwolę sobie troszkę dodać od siebie.

Po pierwsze ta cała metoda "testu" jest o przysłowiowy kant du.stołu potłuc.
Sonda lambda ma rozdzielczość rzędu 1-2 Hz. Odczytywanie z niej czegokolwiek w czasie jazdy jest delikatnie mówiąc wróżeniem z fusów.
Warto też wiedzieć o kilku rzeczach odnośnie lambdy.

Po pierwsze przy WOT ECU pomija wskazania lambdy.
Po drugie w wypadku lambdy tak wygląda rozpiska napięcie - wartość AFR
0.1v => 16.2:1
0.2v => 15.7:1
0.3v => 15.2:1
0.4v => 14.7:1
0.5v => 14.2:1
0.6v => 13.7:1
0.7v => 13.2:1
0.8v => 12.7:1
0.9v => 12.2:1
1.0v => 11.7:1

Po trzecie gdzieś w przedziale 14,2-14,7 leży idealny (dla spalania mieszanki ale nie np dla max mocy!) AFR.
Po czwarte opowieści o tym, ze wydech w FC tak diametralnie wpływa na charakterystykę silnka są mocno naciągane.

I teraz moje pytanie o ile kolega tester jeszcze tu pisze - co według Ciebie jest zbyt wolnym podlewaniem paliwa? Do jakich wartości to AFR spadało pod obciążeniem? Bo np spadek napięcia na sondzie do 0,4V to wbrew pozorom jeszcze bardzo blisko owego (według Ciebie) bezpiecznego AFR...

Lewutek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 664
Rejestracja: 28 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: "Wincentowo" ... świętokrzyskie

Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: Lewutek » 31 mar 2016, 9:55

dawidson pisze: ... o ile kolega tester jeszcze tu pisze ...
CZE ...

... czyta - pisze - obserwuje - forum kontroluje :lol: ... pisz na PW ... to w wolnym czasie "pogadamy" po klawiszach ... z tym wolnym czasem u mnie trochę cienko ale będę w kontakcie :D ... K2,0T20V jest/będzie u mnie dożywotnio ... a przynajmniej nic innego w temacie dożywocia mojej K2,0T20V mi nie wiadomo ... no i jest już po pierwszej modyfikacji wsadu.

dawidson

Post autor: dawidson » 31 mar 2016, 17:57

Jeśli debatować to tutaj żeby potomni też coś z tego mieli.

Lewutek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 664
Rejestracja: 28 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: "Wincentowo" ... świętokrzyskie

Kappa 20vt - porównanie programów

Post autor: Lewutek » 31 mar 2016, 19:15

OK ... ale muszę usiąść i na spokojnie przygotować odpowiedź ... będzie z "lekkim" opóźnieniem

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”