Kappa 20vT - porównanie programów

Lewutek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 664
Rejestracja: 28 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: "Wincentowo" ... świętokrzyskie

Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: Lewutek » 31 mar 2016, 22:57

Tak po krótce ...
dawidson pisze: Chociaż post jest sprzed dwóch lat to pozwolę sobie troszkę dodać od siebie.
OK ... u mnie temat bezpiecznej zmiany parametrów silnika/auta SERYJNEGO i technicznie sprawnego :!: jest jeszcze w trakcie działań.
dawidson pisze: Po pierwsze ta cała metoda "testu" jest o przysłowiowy kant du.stołu potłuc.
Może tak a może nie ... punkt widzenia zależy od dostępnych technicznych możliwości. Mam dostęp tylko do hamowni inercyjnej, jak na razie bez sondy szerokopasmowej ... ale z tzw. "monitorami" sondy lambda zamontowanymi w aucie na stałe ... celem podglądu stanu stechiometryczności mieszanki powietrze-paliwo... no i z hamownią długodystansową jaką jest/była ... droga/autostrada ... Jakoś trzeba sobie radzić :lol:
dawidson pisze: Sonda lambda ma rozdzielczość rzędu 1-2 Hz. Odczytywanie z niej czegokolwiek w czasie jazdy jest delikatnie mówiąc wróżeniem z fusów.
Monitory sondy lambda to dwa niezależne voltomierze, z których "nie odczytuję" konkretnej wartości panującego napięcia ... a właściwie "odczytuję" analizując położenie wyskalowanego punktu świetlnego ... co 0,1V ... i tych punktów świetlnych jest 11 lub 12 sztuk. Jeden monitor jest typowym voltomierzem i szybko/natychmiast pokazuje zmiany napięcia na sondzie, a drugi ma w sobie procesor z programem próbkującym (chyba 10Hz) z uśrednieniem wartości odczytanych. Obydwa jednakowo reagują na zmiany napięcia w zależności od stechiometryczności składu mieszanki.

Punkty świetlne są LED-ami w różnokolorowej konfiguracji aby podczas jazdy ... w zależności od obciążenia silnika ... łatwo rozgraniczać po kolorze w jakim obszarze stechiometryczności jest mieszanka ... idąc od napięcia 0V -> czerwony kolor UBOGO -> żółty kolor POŚREDNIO -> zielony kolor STECHIOMETRYCZNIE -> zółty kolor POŚREDNIO -> czerwony kolor BOGATO -> napięcie 1V

Ilości LED-ów: UBOGO-3 szt, POŚREDNIO-2szt, STECHIOMETRYCZNIE-2 szt, POŚREDNIO-3szt, BOGATO-1(2)szt

Bardzo wygodne monitory ... z szybkim i bezbłędnym wskazaniem zakresu napięcia ... po przyzwyczajeniu się do układu kolorystycznego podczas "migawkowych" obserwacji ... bezbłędnie znane są wartości napięć na sondzie lambda
dawidson pisze: Po pierwsze przy WOT ECU pomija wskazania lambdy
Nie wiem, nie znam się, nie mam wpływu ... narobiony jestem :lol:
dawidson pisze: Po drugie w wypadku lambdy tak wygląda rozpiska napięcie - wartość AFR
0.1v => 16.2:1
0.2v => 15.7:1
0.3v => 15.2:1
0.4v => 14.7:1
0.5v => 14.2:1
0.6v => 13.7:1
0.7v => 13.2:1
0.8v => 12.7:1
0.9v => 12.2:1
1.0v => 11.7:1
Opisane wartości potwierdzają się świeceniem punktów świetlnych na monitorach sondy lambda ... skrajnie UBOGO i/lub UBOGO: 0,1-0,3V ... STECHIOMETRYCZNIE: 0,5V ... BOGATO: 0,8V ... no i stany POŚREDNIE pomiędzy nimi. Jak się uruchamia auto i lambda jest zimna to ECU "symuluje" napięcie 0,5V co dokładnie na tych monitorach dla wartości 0,5V się świeci. Jak jest lambda nagrzana to ECU tak steruje mieszanką aby były zmienne okresy mieszanki ubogiej i bogatej. Dla ciekawości można FES-em podczas jazdy/uruchomionego silnika zapisać przebieg sygnału z lamby i go analizować. Ja tego nie robię bo nie mam problemów z sondą, a monitory na bieżąco wskazują co się dzieje na sondzie.

Na NOVITEC-u i GTEC-1 obserwacja pracy lamdy dawała "odmienne" wskazania w stosunku do wsadów fabrycznych i ta "odmienność" widoczna była w niektórych zakresach obciążeń i prędkości obrotowej silnika ... ta "odmienność" to napięcia 0-0,1V ... w najlepszych momentach 0,2V ... a więc skrajnie uboga mieszanka.

Przykład dla NOVITEC-u lub GTEC-1: jedziesz spokojnie np. 120-130 km/h ... na monitorach napięcie "skacze" od 0,1-0,2V do 0,7-0,8-0,9V ... wciskasz i trzymasz pedał przyspieszenia do oporu i co widzisz na lambdzie: 0V-0,1V ... i próbujesz tak dalej jechać ... auto próbuje się rozpędzać, ale świadom jesteś że lambda "zgłasza" napięcie dla mieszanki skrajnie UBOGIEJ, a ECU nie jest w stanie zrobić korekty (wzbogacić mieszanki) ... to co byś w takiej sytuacji zrobił, bo ja odpuszcam nie chcąc przegrzewać silnika wiedząc, że jest problem ze wsadem/programem.

Inaczej dla takiej samej sytuacji jest na wsadach fabrycznych: jedziesz spokojnie np. 120-130 km/h ... na monitorach napięcie "skacze" od 0,1-0,2V do 0,7-0,8-0,9V ... wciskasz i trzymasz pedał przyspieszenia do oporu i co widzisz na lambdzie: 0,7V-0,9V ... i próbujesz tak dalej jechać ... auto próbuje się rozpędzać, ale świadom jesteś że lambda "zgłasza" napięcie dla mieszanki BOGATEJ, a ECU na bieżąco koryguje mieszankę ... to co byś o takiej sytuacji pomyślał, bo ja że wsad/program jest prawidłowy.

No i tak właśnie poświęciłem trochę czasu i $$$ na diagnozowanie zachowań wsadów/programów NOVITEC-u i GTEC-1 w odniesieniu do programów fabrycznych.

dawidson pisze: Po trzecie gdzieś w przedziale 14,2-14,7 leży idealny (dla spalania mieszanki ale nie np dla max mocy!) AFR
Ja to u siebie przyjmuję, jeśli mam napięcie lambdy na poziomie wartości ~0,5V ... często "świeci" w obszarze koloru zielonego.
dawidson pisze: Po czwarte opowieści o tym, ze wydech w FC tak diametralnie wpływa na charakterystykę silnka są mocno naciągane.
Nie odnosiłem się do FC ... nabyłem NOVITEC-u i GTEC-1 ze źródeł z jakich inne osoby je nabywały i zastosowałem do FABRYCZNEGO, TECHNICZNIE SPRAWNEGO auta ( ... i takie mam nadal : yesyes : ), nie wnikając i nie odnosząc się do FC
dawidson pisze: ... co według Ciebie jest zbyt wolnym podlewaniem paliwa? Do jakich wartości to AFR spadało pod obciążeniem? Bo np spadek napięcia na sondzie do 0,4V to wbrew pozorom jeszcze bardzo blisko owego (według Ciebie) bezpiecznego AFR...

Opisałem powyżej ... napięcie na lambdzie w określonych warunkach obciążenia spadało do 0V-0,1V a ECU nie był w stanie sobie z tym problemem poradzić (wzbogacić mieszankę powietrze-paliwo) ... no chyba, że te chipy (NOVITEC i GTEC-1) były/są jakieś celowo "trefne" ... nie wnikam, bo i tak nie mam już na to wpływu

KONKLUZJA: Po doświadczeniach z nieprawidłowymi wsadami/programami ... "zrobiłem" nowy wsad/program pod swoje potrzeby - "delikatnie" zwiększając parametry: Nm i kW ... "Nm" ze zmianą przebiegu zbliżoną do GTEC-1 ... z poprawą reakcji na dole obrotów silnika, ale to w dużej mierze zależy od bezwładności TB28 ... w którym podobnie jak na wsadach/programach fabrycznych obserwuję prawidłowe reagowanie ECU na skład mieszanki w zależności od obciążenia silnika ... no i potwierdza mi się to na monitorach lambdy. Wsad ten jest jeszcze "rozwojowy" i wg mojej wiedzy obserwacyjnej zaliczam go do bezpiecznych ... został shamowany na hamowni i sprawdzony w długim okresie czasu w warunkach drogowych ... i tak jak na samym początku zaznaczyłem podlegać może modyfikacjom.

Koniec pisania ... na ten moment :lol:

dawidson

Post autor: dawidson » 01 kwie 2016, 0:14

Mhm, ale wiesz że gdy wciśniesz gaz,w podłogę to ecu pomija wskazania lambdy?

Lewutek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 664
Rejestracja: 28 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: "Wincentowo" ... świętokrzyskie

Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: Lewutek » 01 kwie 2016, 9:53

CZE ...

Wiem tyle co opisałem, a opisałem to na podstawie własnych doświadczeń ... nikt mi nie kazał ich robić, nikt mi nie zapłacił za testy, obserwacje i wnioski ... itp ... na programach fabrycznych widać poprawność zachowania ECU ... a na tych egzemplarzach NOVITEC lub GTEC-1 w posiadaniu których jestem, widać zachowanie "odmienne" ... co ja na to poradzę ... NIC : beczy : ... narobić sobie problemów (przegrać silnik) ... to nie problem :lol: ... złe łatwo przychodzi ... dobre nie :D ... a za "całokształt" i tak zapłaci się kartą Ma"J"sterCard lub VISA :lol:

Awatar użytkownika
fedos
Użytkownik zbanowany
Użytkownik zbanowany
Posty: 1066
Rejestracja: 15 mar 2013, 23:43
Imię: marcin
Lokalizacja: Brzeszcze

Re: Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: fedos » 21 maja 2017, 14:08

Ma ktoś do sprzedania wsad z 98 r?

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: kond243 » 21 maja 2017, 15:53

Muszę poszukać miałem kopie na kości zrobioną. Wsad z pierwszego roku produkcji 98r. Kopie zrobiłem do drugiej kappy 20vt z99r.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
fedos
Użytkownik zbanowany
Użytkownik zbanowany
Posty: 1066
Rejestracja: 15 mar 2013, 23:43
Imię: marcin
Lokalizacja: Brzeszcze

Re: Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: fedos » 21 maja 2017, 18:56

Będę Ci bardzo wdzięczny

Awatar użytkownika
tasman3310
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1563
Rejestracja: 08 lut 2010, 11:26
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Mirków/Wrocław

Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: tasman3310 » 21 maja 2017, 20:13

Jak na prawdę jest taka różnica, to nie znajdziesz dwóch? :D
Były:
Fiat Tempra 1.4
Lancia Dedra 1.8 16V VVT
Lancia Kappa 2.4TDS
Lancia Kappa 2.0 16VT
Jest:
Lancia Kappa Coupe 2.0 20VT
Lancia Delta II 1.8 16VVT

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: kond243 » 21 maja 2017, 20:19

Z dwoma ciężko kopie zrobili chłopaki z Krosna. Muszę zapytać czy mają kości czyste.bo wsad powinni jeszcze mieć. Ps jedną znalazłem.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
tasman3310
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1563
Rejestracja: 08 lut 2010, 11:26
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Mirków/Wrocław

Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: tasman3310 » 21 maja 2017, 20:23

Jest we Wrocławiu magik, który nie raz mi programował, lub usuwał imo, musiałbym zapytać czy dałby rade zrobić kopie, takiej kości.
Były:
Fiat Tempra 1.4
Lancia Dedra 1.8 16V VVT
Lancia Kappa 2.4TDS
Lancia Kappa 2.0 16VT
Jest:
Lancia Kappa Coupe 2.0 20VT
Lancia Delta II 1.8 16VVT

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: kond243 » 21 maja 2017, 20:24

Zapytaj może by się udało zrobić wiecej. Te kości czyste drogie nie są.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
fedos
Użytkownik zbanowany
Użytkownik zbanowany
Posty: 1066
Rejestracja: 15 mar 2013, 23:43
Imię: marcin
Lokalizacja: Brzeszcze

Re: Kappa 20vT - porównanie programów

Post autor: fedos » 22 maja 2017, 5:51

Jak mi przyjdzie ta kość, to też popytam okolicznych magików czy by jej nie skopiowali:)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”