Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

carincton
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 676
Rejestracja: 05 lis 2011, 14:54
Imię: Damian
Lokalizacja: okolice Konina

Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: carincton » 16 lis 2012, 10:51

Witam serdecznie!
Pod koniec maja br uszkodziłem miskę olejową. Przy okazji wymiany miski wymieniłem rozrząd kompletny, pompę oleju, ponieważ dzwoniła, wyregulowałem luzy zaworowe,zmieniłem olej w skrzyni biegów i w układzie wspomagania kierownicy, wymieniłem płyn chłodzący w układzie chłodzenia, uszczelki niezbędne itp. To wszystko zajęło mi ponad miesiąc i po ustawieniu rozrządu okazało się, że czujnik położenia wału korbowego ma niepoprawne wskazania i trzeba go wymienić, co uczyniłem kupując zamiennik nowy z Autosklep24, cena była korzystna, ponieważ dałem z przesyłką 135 zł. Po wymianie czujnika położenia wału silnik zaczął równo pracować, ale pojawia mi się na biegu jałowym po rozgrzaniu trochę silnika check, który mruga cały czas, co oznacza, że błąd występuje cały czas w danej chwili, gdy zwiększam obroty silnika to jak rozkręcę silnik tak pod 2000 obr./min. to check przestaje mrugać, co bym wiązał z tym, że na wyższych obrotach silnika wyprzedzenie wtrysku zwiększa się, zatem dlatego check chyba gaśnie. Podpiąłem FiatEcuScan i odczytałem kod błędu:
90 The Injection Timing Control system has a defect. This may be caused by:
- An open, short or a weak connection in the timing solenoid valve control circuit or power or ground supply
- A defective timing control solenoid
- A mechanical fault or incorrect pump internal pressure, preventing the correct functioning of the timing control
- Incorrect signal from the Injection Detect sensor, or this injector has a fault
- RPM sensor signal wrong or missing
Powodem tego bledu jest Nieznany
Obecny status bledu to Wyst. uderzenie / Przejsciowy / Obecny
Wartosc licznika bledu to 3
Co rozumiem jako układ wtrysku paliwa ma awarię i że muszę sprawdzić wtrysk sterujący,czujnik położenia wału korbowego i nastawnik kąta wtrysku, co uczyniłem i tak wtrysk sterujący ma oporność ok 100 Ohm,czujnik położenia wału nieskończoną oporność,a nastawnik kąta wtrysku ok 16 Ohm, co w porównaniu z innymi sprawnymi czujnikami tego typu jest poprawnym wskazaniem.
W programie FES w parametrach jest taki parametr jak Desired Pump Advance, co rozumiem jako pożądany kąt wtrysku i drugi parametr Actual Pump Advance, czyli chyba aktualny kąt wtrysku i właśnie po wymianie rozrządu pomiędzy tymi parametrami jest ok 8 stopni różnicy, aktualny jest ok 10 stopni, a pożądany ok 2 stopni. Moje pytanie czy po wymianie rozrządu w tds regulowaliście kąt wtrysku. Jeden z forumowiczów nic nie regulował, zatem może przyczyna tkwi w awarii nastawnika kąta wtrysku.Rozrząd sprawdzony kilka razy i po prostu w innej pozycji nie będzie ten silnik stabilnie pracował, czyli inaczej ustawić nie można, żeby silnik chodził. Jak się przestawia kąt wtrysku w tej pompie?Jest to ta sama pompa co w golfie IV VP37. Czy jest możliwość przestawienia mechanicznego koła zębatego pompy czy trzeba mieć odpowiedni program i ustawić ten parametr programem, jeśli tak to jaki program?
Mam samochód wyprodukowany w czerwcu 1996 roku. Chciałem zaznaczyć, że auto odpala bardzo dobrze od kiedy zlikwidowałem zapowietrzanie układu paliwowego, przeczyściłem rozrusznik, praktycznie przekręce kluczyk i od razu silnik zapala, ale mam wrażenie, że silnik jest trochę słabszy, ale tylko minimalnie.Nie występuje kopcenie nadmierne z wydechu, przynajmniej żadnej różnicy nie widzę.
Proszę o pomoc znawców tematu.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2012, 11:08 przez Dudi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Prosimy tytułować posty zgodnie z zasadami!

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: volf » 16 lis 2012, 21:37

Taka sama jak w golfie to ta pompa nie jest, po pierwsze w golfie masz 4 gary, po drugie wtrysk bezpośredni i większe ciśnienie musi dawać. Z elektrycznego widzenia to pompy są podobne, nastawnik indukcyjny, ta w kappie to raczej VP36...
Zasadniczo to przy zmianie rozrządu nic nie ustawiałem, ale istnieje możliwość korekcji, pompę przekręcasz po poluzowaniu 3 śrub przy kołnierzu. Przy głowiczce pompy (po środku wyjść przewodów wysokociśnieniowych) w masz miejsce na czujnik zegarowy zaślepione śrubką. Ustawia się bodaj na 0,75mm.
Tylko jeśli nikt tej pompy nie dotykał to nie wiem czy jest sens tam grzebać, może po prostu sama pompa jest niesprawna?
I jeszcze jedno-czujnik położenia wału nie może mieć nieskończonej oporności więc albo źle mierzysz albo uszkodzony...
Czy po skasowaniu błędy wracają natychmiast?
KAPPA TDS & JTD

carincton
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 676
Rejestracja: 05 lis 2011, 14:54
Imię: Damian
Lokalizacja: okolice Konina

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: carincton » 21 lis 2012, 18:27

Problem błędu sterowaniem silnika rozwiązany pozytywnie. Napiszę parę słów na ten temat, ponieważ na forum są na ten temat nieprecyzyjne informacje i może komuś przyda się ten mój opis.
Wczoraj wyregulowałem kąt wtrysku w mojej Lanci 2,4 TDs. Zrobiłem to przy pomocy Fiatecuscana, bez czujnika zegarowego wkręcanego w pompę wtryskową, ale gdy sie skoryguje odpowiednio z raz czy dwa razy ustawienia pompy to uzyska się właściwy kąt wtrysku.
Fiatecuscan pozwala odczytać wartości dynamicznego kąta wtrysku na zapalonym silniku w stopniach przed GMP. Pokoleji wykonałem następujące czynności:
- odkręciłem obudowę górną rozrządu i łapę silnika, wcześniej demontując plastikowe nadkole (tylko tą część od strony pojemnika do płynu spryskiwaczy),
- podłączyłem FES i odpaliłem silnik rozgrzewając go do temperatury pracy, czyli w moim przypadku do ok 75-80 stopni temperatury płynu chłodzącego i wtedy odczytałem aktualny dynamiczny kąt wtrysku z FES. Aby odczytać kąt wtrysku porównujemy parametry Desired Pump Advance z Aktual Pump Advance, czyli kąt wtrysku taki jak powinien być wyliczony przez ECU w danej chwili z kątem rzeczywistym jaki w danym momencie jest.
W moim przypadku był za wczesny zapłon o ok 8 - 9 stopni, co objawiało się mrugającym checkiem na niższych obrotach. Wartości te odczytujemy na biegu jałowym.,
- gasimy silnik i luzujemy trzy śruby imbusowe trzymające pompę wtryskową do obudowy paska rozrządu. W tym celu należy koło zębate paska rozrządu ustawić tak, aby przez 3 dziury w tym kole włożyć klucz imbusowy. Aby pompa dała się obrócić należy jeszcze poluźnić dwie śruby na klucz nr 13, które trzymają pompę wtryskową od strony filtra paliwa; po tych zabiegach możemy przystąpić do regulacji kąta wtrysku,
- jeśli kąt wtrysku był za wczesny (tak jak w moim przypadku) to przesuwamy pompę wtryskową na tzw fasolkach w stronę silnika, a jeśli był za późny to odsuwamy ją od silnika. Należy przesuwać pompę ostrożnie i tylko nieznacznie, ponieważ dla przykładu przesunąłem ją o ok 1 mm w stronę silnika i to zmieniło kąt wtrysku o 6,5 stopnia,
- po regulacji przykręcamy pięć śrub trzymających pompę i odpalamy silnik i sprawdzamy na nagrzanym silniku jaki jest kąt wtrysku po regulacji i czy należy jeszcze wprowadzać jakieś zmiany, jeśli tak to powtarzamy regulację, aż kąt wtrysku pożądany będzie pokrywał się prawie z aktualnym, z zachowaniem minimalnej tolerancji,
- po regulacji przykręcamy obudowę rozrządu i nadkole

Prawidłowo powinno się kąt wtrysku regulować statycznie na zgaszonym silniku wkręcając czujnik zegarowy w otwór w pompie wtryskowej,tak jak kolega wyżej napisał, ale w ten sposób też można dojść do odpowiedniego zapłonu.

Po regulacji silnik zaczął pracować bardziej miękko i o dziwo dawka paliwa podawana przez pompę na jeden wtrysk w mg na rozgrzanym silniku na biegu spadła z minimum wcześniej 3,9mg/wtrysk do nawet 3,18 mg/wtrysk, choć dawki paliwa nie regulowałem, po prostu komputer silnika inną dawkę paliwa teraz oblicza.

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: volf » 21 lis 2012, 21:15

Gratulacje : ok2 : , na pewno ktoś skorzysta z tych informacji.
Mam jeszcze pytanie - nie przerywa podczas diagnostyki połączenia z ecu, bo kiedyś jak testowałem to co chwila rozłączało, chwilę wcześniej był komunikat o zbyt dużym opóźnieniu...
Jest różnica w odpalaniu na zimno i czy są jeszcze jakieś błędy?
KAPPA TDS & JTD

carincton
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 676
Rejestracja: 05 lis 2011, 14:54
Imię: Damian
Lokalizacja: okolice Konina

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: carincton » 21 lis 2012, 23:11

Nawet jak był kąt wtrysku o 8 stopni za wczesny to dobrze na zimnym zapalał od kiedy uszczelniłem skutecznie układ paliwowy. Pojawiał się check do 2000 obr/ min, potem znikał, bo na wyższych obrotach przyspieszenie kąta wtrysku powinno być większe.
FiatEcusScan też mi się ciągle rozłącza i też występuje opóźnienie o którym pisałeś.
Chciałem napisać parę słów o tym jak zareagował pan zajmujący się silnikami disla z miejscowości Osiecza koło Konina. Ma on opinię dobrego fachowca, ale nigdzie nie jest powiedziane, że dobry fachowiec nie może naciągać klientów. Zapytałem się go czy w tym tdsie trzeba regulować kąt wtrysku po wymianie rozrządu, a on odpowiedział, że nie, jeśli pompa nie była ruszana, a u mnie rzeczywiście pompy nikt nie ruszał, rozrząd był sprawdzony czy jest dobrze ustawiony.
Powiedział mi, że jest uszkodzony nastawnik kąta wtrysku i że najlepiej to wymienić całą pompę wtryskową na używaną i że on ma jedną sztukę, zatem może mi to zrobić.
Zatem nie interesowało go sprawdzenie czujnikiem zegarowym kąta wtrysku, tylko wmówienie mi, że usterka jest poważna.
Ponieważ w Koninie w Auto Centrum na Poznańskiej główny mechanik krzyknął mi 400 zł za regulację kąta wtrysku, dlatego zabrałem się za tą operację samodzielnie.

Awatar użytkownika
Ramzes_II
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 2543
Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
Imię: Dominik
Lokalizacja: Dębica, podkarpackie

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: Ramzes_II » 22 lis 2012, 14:17

Po wymianie paska rozrządu w TD-sie, zawsze należy sprawdzić kąt pompy i ew. go skorygować. Zresztą jest tak w wiekszości samochodów na pompie. Ale ignoranci mechanicy mają to gdzieś, zmieniają pasek - pali? Pali ! no to nastepny proszę !
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW :D

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Awatar użytkownika
MariuszKRK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 209
Rejestracja: 09 lis 2011, 20:52
Imię: Maniek
Lokalizacja: Krakow i okolice

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: MariuszKRK » 22 lis 2012, 14:39

dobrze wiedzieć bo w szarej zmieniałem rorząd ale o kącie mechanior nic nie wspomniał...
Lancia Kappa TDs ujeżdzana do pracy:)
Lancia Kappa TDs SW

Alfa Romeo 166 JTD
ex Fiat Coupe 16V Turbo
ex Alfa 155 1.8 TS
ex Alfa 155 1.7TS
ex Alfa 164 2.0TS

carincton
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 676
Rejestracja: 05 lis 2011, 14:54
Imię: Damian
Lokalizacja: okolice Konina

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: carincton » 22 lis 2012, 19:58

Na forum różne informacje można znaleźć w tym temacie, ponieważ dokładnie przeszukałem forum pod tym kątem, zanim założyłem ten temat i na pewno nie było opisu jak to zrobić. Konsultowałem się też z właścicielami TDsa i nie wszyscy mieli regulowany kąt wtrysku po wymianie rozrządu.
KOmputer w Kappie wyrzuci błąd sterowanie silnikiem, jeśli odchyłki od prawidłowego kąta wtrysku będą zbyt duże, ale jeśli nie ma błędu to nie oznacza, że kąt wtrysku jest poprawny, ponieważ odchyłka od prawidłowego kąta wtrysku musi być dość duża, żeby to zasygnalizował komputer sterujący silnikiem.

Awatar użytkownika
Ramzes_II
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 2543
Rejestracja: 02 lis 2009, 0:06
Imię: Dominik
Lokalizacja: Dębica, podkarpackie

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: Ramzes_II » 22 lis 2012, 22:16

Dokładnie jest jak piszesz. Po to są również "fasolki" w korpusie, umożliwiające korektę kąta wtrysku, by po wymianie rozrządu skorygować ew. odchyłki. Wystarczy niewielkie drgnięcie pompą, a juz kąt się zmienia znacznie.
Tuning oraz diagnostyka JTD, JTDm, TDI, CDI, HDI ... i HGW :D

>>>>>>>>>>>>>>>>>>tel: 661-104-166
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

carincton
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 676
Rejestracja: 05 lis 2011, 14:54
Imię: Damian
Lokalizacja: okolice Konina

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: carincton » 07 sty 2014, 1:02

carincton pisze:Problem błędu sterowaniem silnika rozwiązany pozytywnie. Napiszę parę słów na ten temat, ponieważ na forum są na ten temat nieprecyzyjne informacje i może komuś przyda się ten mój opis.
Wczoraj wyregulowałem kąt wtrysku w mojej Lanci 2,4 TDs. Zrobiłem to przy pomocy Fiatecuscana, bez czujnika zegarowego wkręcanego w pompę wtryskową, ale gdy sie skoryguje odpowiednio z raz czy dwa razy ustawienia pompy to uzyska się właściwy kąt wtrysku.
Fiatecuscan pozwala odczytać wartości dynamicznego kąta wtrysku na zapalonym silniku w stopniach przed GMP. Pokoleji wykonałem następujące czynności:
- odkręciłem obudowę górną rozrządu i łapę silnika, wcześniej demontując plastikowe nadkole (tylko tą część od strony pojemnika do płynu spryskiwaczy),
- podłączyłem FES i odpaliłem silnik rozgrzewając go do temperatury pracy, czyli w moim przypadku do ok 75-80 stopni temperatury płynu chłodzącego i wtedy odczytałem aktualny dynamiczny kąt wtrysku z FES. Aby odczytać kąt wtrysku porównujemy parametry Desired Pump Advance z Aktual Pump Advance, czyli kąt wtrysku taki jak powinien być wyliczony przez ECU w danej chwili z kątem rzeczywistym jaki w danym momencie jest.
W moim przypadku był za wczesny zapłon o ok 8 - 9 stopni, co objawiało się mrugającym checkiem na niższych obrotach. Wartości te odczytujemy na biegu jałowym.,
- gasimy silnik i luzujemy trzy śruby imbusowe trzymające pompę wtryskową do obudowy paska rozrządu. W tym celu należy koło zębate paska rozrządu ustawić tak, aby przez 3 dziury w tym kole włożyć klucz imbusowy. Aby pompa dała się obrócić należy jeszcze poluźnić dwie śruby na klucz nr 13, które trzymają pompę wtryskową od strony filtra paliwa; po tych zabiegach możemy przystąpić do regulacji kąta wtrysku,
- jeśli kąt wtrysku był za wczesny (tak jak w moim przypadku) to przesuwamy pompę wtryskową na tzw fasolkach w stronę silnika, a jeśli był za późny to odsuwamy ją od silnika. Należy przesuwać pompę ostrożnie i tylko nieznacznie, ponieważ dla przykładu przesunąłem ją o ok 1 mm w stronę silnika i to zmieniło kąt wtrysku o 6,5 stopnia,
- po regulacji przykręcamy pięć śrub trzymających pompę i odpalamy silnik i sprawdzamy na nagrzanym silniku jaki jest kąt wtrysku po regulacji i czy należy jeszcze wprowadzać jakieś zmiany, jeśli tak to powtarzamy regulację, aż kąt wtrysku pożądany będzie pokrywał się prawie z aktualnym, z zachowaniem minimalnej tolerancji,
- po regulacji przykręcamy obudowę rozrządu i nadkole

Prawidłowo powinno się kąt wtrysku regulować statycznie na zgaszonym silniku wkręcając czujnik zegarowy w otwór w pompie wtryskowej,tak jak kolega wyżej napisał, ale w ten sposób też można dojść do odpowiedniego zapłonu.

Po regulacji silnik zaczął pracować bardziej miękko i o dziwo dawka paliwa podawana przez pompę na jeden wtrysk w mg na rozgrzanym silniku na biegu spadła z minimum wcześniej 3,9mg/wtrysk do nawet 3,18 mg/wtrysk, choć dawki paliwa nie regulowałem, po prostu komputer silnika inną dawkę paliwa teraz oblicza.
Mala modyfikacja metody ustawiania kata wtrysku. Po popuszczeniu wszystkich srub trzymajacych pompe wtryskowa mozna silnik odpalic i polaczyc sie z programem do diagnostyki. Obserwujac aktualny kat wtrysku na rozgrzanym silniku przekrecamy tak pompe, zeby ustawic kat wtrysku idealnie.Po znalezieniu idealnej pozycji pompy staramy sie dokrecic srube znajdujaca sie z tylu pompy, zeby pompa zachowala dana pozycje i dobrze byloby, zeby druga osoba zgasila w tym czasie silnik.Przed zgaszeniem silnika, a po dokreceniu sruby z tylu zerkamy na kompa czy nic sie nie przestawilo.Na zgaszonym silniku dokrecamy pozostale sruby , nastepnie zapalamy silnik i kontrolujemy czy pompa sie nie przesunela podczas dokrecania, jesli sie przesunala powtarzamy zabieg.Jest to metoda dokladniejsza.Wczoraj dwa silniki ustawilem korzystajac z tej metody i w swojej lanci poprawie w ten sposob kat wtrysku, bo chyba z 1,5-2 stopnie brakuje mi do idealu.

carincton
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 676
Rejestracja: 05 lis 2011, 14:54
Imię: Damian
Lokalizacja: okolice Konina

Re: Kappa TDS - kąt wtrysku paliwa po wymianie rozrządu

Post autor: carincton » 13 sty 2014, 22:52

carincton pisze:
carincton pisze:Problem błędu sterowaniem silnika rozwiązany pozytywnie. Napiszę parę słów na ten temat, ponieważ na forum są na ten temat nieprecyzyjne informacje i może komuś przyda się ten mój opis.
Wczoraj wyregulowałem kąt wtrysku w mojej Lanci 2,4 TDs. Zrobiłem to przy pomocy Fiatecuscana, bez czujnika zegarowego wkręcanego w pompę wtryskową, ale gdy sie skoryguje odpowiednio z raz czy dwa razy ustawienia pompy to uzyska się właściwy kąt wtrysku.
Fiatecuscan pozwala odczytać wartości dynamicznego kąta wtrysku na zapalonym silniku w stopniach przed GMP. Pokoleji wykonałem następujące czynności:
- odkręciłem obudowę górną rozrządu i łapę silnika, wcześniej demontując plastikowe nadkole (tylko tą część od strony pojemnika do płynu spryskiwaczy),
- podłączyłem FES i odpaliłem silnik rozgrzewając go do temperatury pracy, czyli w moim przypadku do ok 75-80 stopni temperatury płynu chłodzącego i wtedy odczytałem aktualny dynamiczny kąt wtrysku z FES. Aby odczytać kąt wtrysku porównujemy parametry Desired Pump Advance z Aktual Pump Advance, czyli kąt wtrysku taki jak powinien być wyliczony przez ECU w danej chwili z kątem rzeczywistym jaki w danym momencie jest.
W moim przypadku był za wczesny zapłon o ok 8 - 9 stopni, co objawiało się mrugającym checkiem na niższych obrotach. Wartości te odczytujemy na biegu jałowym.,
- gasimy silnik i luzujemy trzy śruby imbusowe trzymające pompę wtryskową do obudowy paska rozrządu. W tym celu należy koło zębate paska rozrządu ustawić tak, aby przez 3 dziury w tym kole włożyć klucz imbusowy. Aby pompa dała się obrócić należy jeszcze poluźnić dwie śruby na klucz nr 13, które trzymają pompę wtryskową od strony filtra paliwa; po tych zabiegach możemy przystąpić do regulacji kąta wtrysku,
- jeśli kąt wtrysku był za wczesny (tak jak w moim przypadku) to przesuwamy pompę wtryskową na tzw fasolkach w stronę silnika, a jeśli był za późny to odsuwamy ją od silnika. Należy przesuwać pompę ostrożnie i tylko nieznacznie, ponieważ dla przykładu przesunąłem ją o ok 1 mm w stronę silnika i to zmieniło kąt wtrysku o 6,5 stopnia,
- po regulacji przykręcamy pięć śrub trzymających pompę i odpalamy silnik i sprawdzamy na nagrzanym silniku jaki jest kąt wtrysku po regulacji i czy należy jeszcze wprowadzać jakieś zmiany, jeśli tak to powtarzamy regulację, aż kąt wtrysku pożądany będzie pokrywał się prawie z aktualnym, z zachowaniem minimalnej tolerancji,
- po regulacji przykręcamy obudowę rozrządu i nadkole

Prawidłowo powinno się kąt wtrysku regulować statycznie na zgaszonym silniku wkręcając czujnik zegarowy w otwór w pompie wtryskowej,tak jak kolega wyżej napisał, ale w ten sposób też można dojść do odpowiedniego zapłonu.

Po regulacji silnik zaczął pracować bardziej miękko i o dziwo dawka paliwa podawana przez pompę na jeden wtrysk w mg na rozgrzanym silniku na biegu spadła z minimum wcześniej 3,9mg/wtrysk do nawet 3,18 mg/wtrysk, choć dawki paliwa nie regulowałem, po prostu komputer silnika inną dawkę paliwa teraz oblicza.
Mala modyfikacja metody ustawiania kata wtrysku. Po popuszczeniu wszystkich srub trzymajacych pompe wtryskowa mozna silnik odpalic i polaczyc sie z programem do diagnostyki. Obserwujac aktualny kat wtrysku na rozgrzanym silniku przekrecamy tak pompe, zeby ustawic kat wtrysku idealnie.Po znalezieniu idealnej pozycji pompy staramy sie dokrecic srube znajdujaca sie z tylu pompy, zeby pompa zachowala dana pozycje i dobrze byloby, zeby druga osoba zgasila w tym czasie silnik.Przed zgaszeniem silnika, a po dokreceniu sruby z tylu zerkamy na kompa czy nic sie nie przestawilo.Na zgaszonym silniku dokrecamy pozostale sruby , nastepnie zapalamy silnik i kontrolujemy czy pompa sie nie przesunela podczas dokrecania, jesli sie przesunala powtarzamy zabieg.Jest to metoda dokladniejsza.Wczoraj dwa silniki ustawilem korzystajac z tej metody i w swojej lanci poprawie w ten sposob kat wtrysku, bo chyba z 1,5-2 stopnie brakuje mi do idealu.
Dziś skorygowałem ustawienie pompy wtryskowej o 1,5 stopnia. Zrobiłem to dokładnie wg metody opisanej wyżej na zapalonym silniku. jedna osoba mi pomagała przytrzymując pompę wtryskową w odpowiedniej pozycji, a ja w tym czasie dokręciłem jedną z dwóch srubek trzymających pompę z tyłu, tj od strony akumulatora.
Obecnie mam idealnie ustawiony kąt wtrysku. Parametry w FES obliczonego właściwego kąta wtrysku i rzeczywistego kąta wtrysku w zasadzie się pokrywają. Różnica jest ok 0,2 stopnia, bo te dane skaczą.W momencie regulacji płyn chłodniczy był rozgrzany do 80 stopni C..Temperatura paliwa 37 st C. Ciekawę czy ta regulacja coś zmieni w pracy silnika?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”