Kappa - czujnik załączania wentylatora
- topcio
- Prezes Lancia Klub Polska
- Posty: 11966
- Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Doraźnie tak, ale gdzie tkwi przyczyna
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Przyczyna czego?
Jeśli chodzi o to za "późne" włączanie wentylatora to najpewniej w liczniku, skoro czujnik i okablowanie ok...
Jeśli chodzi o to za "późne" włączanie wentylatora to najpewniej w liczniku, skoro czujnik i okablowanie ok...
KAPPA TDS & JTD
- topcio
- Prezes Lancia Klub Polska
- Posty: 11966
- Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Tak, o włączanie. Opór to trochę półśrodek , zapewne licznik padnie całkowicie w najmniej oczekiwanym momencie na drugim krańcu Polski.volf pisze:Przyczyna czego?
Jeśli chodzi o to za "późne" włączanie wentylatora to najpewniej w liczniku, skoro czujnik i okablowanie ok...
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Trzeba więc wyciągnąć płytkę z zegarów sprawnych, drugą z niesprawnych, porównać elementy z obwodów obsługujących temperaturę i teoretycznie coś się powinno znaleźć . Ja tak pewnie będę robił w zimie, bo mimo poprawnej pracy wskaźnika nie gaśnie mi kontrolka przegrzania i jest to jedyna wada tych zegarów. Pracy wiatraka nie badałem jeszcze, ale nie mam podstaw by go podejrzewać - nic się nie dzieje złego. A że akurat ten układ w moich starych zegarach pracował poprawnie, to mogę zrobić porównanie.
Jak jednak patrzę na sposób sterowania tym śmigłem i wynikające z niego trudne do usunięcia problemy, to ciśnie mi się na usta tekst brata jak zobaczył budowę lampki w tylnym słupku Kappy - tylko Włoch mógł to tak głupio wymyślić . Jestem pewien, że dałoby się odciąć procesorki w zegarach od sterowania wiatrakiem i załatwić to odpowiednim układem zewnętrznym, a zegary niech zostaną w roli czysto informacyjnej. Powinno być to nawet prostsze niż opisane wyżej badanie.
Jak jednak patrzę na sposób sterowania tym śmigłem i wynikające z niego trudne do usunięcia problemy, to ciśnie mi się na usta tekst brata jak zobaczył budowę lampki w tylnym słupku Kappy - tylko Włoch mógł to tak głupio wymyślić . Jestem pewien, że dałoby się odciąć procesorki w zegarach od sterowania wiatrakiem i załatwić to odpowiednim układem zewnętrznym, a zegary niech zostaną w roli czysto informacyjnej. Powinno być to nawet prostsze niż opisane wyżej badanie.
Drop a gear and disappear!
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Borek, ale w 2.0vt to chyba tego układu w liczniku już nie ma, wentylatorami steruje ECU (podobnie jak w jtd)
Najłatwiej to sprawdzić podłączając FES/MES, jeśli sterowanie jest w ECU to będziemy mieli odpowiednie polecenia w zakładce "testy".
Najłatwiej to sprawdzić podłączając FES/MES, jeśli sterowanie jest w ECU to będziemy mieli odpowiednie polecenia w zakładce "testy".
KAPPA TDS & JTD
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
... Ej no, trochę bez sensu taka różnorodność. Prędzej bym uwierzył ze po lifcie zrobili taką modernizację, ale i tak akurat 5.20t ma starszego motronica.
Ogólnie to fajnie. Pamiętam, że na kompie miałem niby opcję włączenia 1 i 2 biegu wiatraka, przy następnej próbie sprawdzę czy to faktycznie działa. Zegary mam teraz i tak z 2,4, a poprzednie nie wiem czy były oryginalne (przebieg o dobre 100kkm niższy niż na ECU) i sama płytka w nich wyglądała zdaje się że identycznie. Dla porównania mam też płytkę z poliftowego diesla i tam widać drobne różnice w układach - pomijam te na zegarach i w kontrolkach.
Najwyżej nie sprawdzę, ale pomysł z układem zastępczym wydaje mi się wart zabawy. W końcu teoretycznie taki układ ma tylko badać napięcie wchodzące i odpowiednio do niego załączać albo rozłączać dwa obwody.
EDIT: a jak tak patrzę na schematy (w 4 serwisówce akurat), to bez względu na obecność klimatyzacji oraz wersję silnika ( bo są TD, n/a i turbo petrol) wszędzie procesorek od wskaźnika i kontrolki temperatury jest połączony również z przekaźnikami wentylatora. Mam więc dziwne wrażenie, że jednak wszędzie to on steruje. Jest też opcja, że ten schemat jest słuszny tylko w przypadku 4.16t, a 5.20t już nie - ale z kolei to by chyba było rozróżnione tak jak niektóre inne schematy.
EDIT2: z kolei w 5, chyba najnowszej serwisówce wersje 2,0, 2,4, 3,0 oraz jtd (o 2,0t ani słowa?) mają sterowanie wiatrakiem już z ECU, procesorek w zegarach nie jest do tego podpięty. Eee mambo, mambo italiano ~!
Ogólnie to fajnie. Pamiętam, że na kompie miałem niby opcję włączenia 1 i 2 biegu wiatraka, przy następnej próbie sprawdzę czy to faktycznie działa. Zegary mam teraz i tak z 2,4, a poprzednie nie wiem czy były oryginalne (przebieg o dobre 100kkm niższy niż na ECU) i sama płytka w nich wyglądała zdaje się że identycznie. Dla porównania mam też płytkę z poliftowego diesla i tam widać drobne różnice w układach - pomijam te na zegarach i w kontrolkach.
Najwyżej nie sprawdzę, ale pomysł z układem zastępczym wydaje mi się wart zabawy. W końcu teoretycznie taki układ ma tylko badać napięcie wchodzące i odpowiednio do niego załączać albo rozłączać dwa obwody.
EDIT: a jak tak patrzę na schematy (w 4 serwisówce akurat), to bez względu na obecność klimatyzacji oraz wersję silnika ( bo są TD, n/a i turbo petrol) wszędzie procesorek od wskaźnika i kontrolki temperatury jest połączony również z przekaźnikami wentylatora. Mam więc dziwne wrażenie, że jednak wszędzie to on steruje. Jest też opcja, że ten schemat jest słuszny tylko w przypadku 4.16t, a 5.20t już nie - ale z kolei to by chyba było rozróżnione tak jak niektóre inne schematy.
EDIT2: z kolei w 5, chyba najnowszej serwisówce wersje 2,0, 2,4, 3,0 oraz jtd (o 2,0t ani słowa?) mają sterowanie wiatrakiem już z ECU, procesorek w zegarach nie jest do tego podpięty. Eee mambo, mambo italiano ~!
Drop a gear and disappear!
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 675
- Rejestracja: 05 lis 2011, 14:54
- Imię: Damian
- Lokalizacja: okolice Konina
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Wentylatory mi się nie włączają.Moja kappa przechodzi duży przegląd.Po nagrzaniu silnika nie załączyły się wentylatory. Podłączyłem na ostro do akumulatora wiatraki i włączył się tylko jeden. Czyli chyba jeden jest spalony.
Dziś odłączyłem czerwony czujnik i oba wentylatory się załączyły zarówno w komplecie zamontowanym na aucie, jak i w komplecie zapasowym. Zaraz idę pomierzyć oporniki w dwóch kompletach i będę wiedział czy to opornik czy może czujnik lub zegary.
Dziś odłączyłem czerwony czujnik i oba wentylatory się załączyły zarówno w komplecie zamontowanym na aucie, jak i w komplecie zapasowym. Zaraz idę pomierzyć oporniki w dwóch kompletach i będę wiedział czy to opornik czy może czujnik lub zegary.
- Rapeek
- Forumowicz/ka
- Posty: 561
- Rejestracja: 14 lip 2012, 10:37
- Imię: Jacek
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
U mnie w 20vT test wentylatorów działa.volf pisze:Borek, ale w 2.0vt to chyba tego układu w liczniku już nie ma, wentylatorami steruje ECU (podobnie jak w jtd)
Najłatwiej to sprawdzić podłączając FES/MES, jeśli sterowanie jest w ECU to będziemy mieli odpowiednie polecenia w zakładce "testy".
Lancia Delta HPE 2.0 16v
Lancia Kappa 2.0 20vT[/color]
Lancia Kappa Coupe 3.0 V6
wcześniej:
Lancia Dedra 1.8 LS
Lancia Kappa 2.4 20v LX
Lancia Kappa 2.0 20vT[/color]
Lancia Kappa Coupe 3.0 V6
wcześniej:
Lancia Dedra 1.8 LS
Lancia Kappa 2.4 20v LX
W mojej Kappie cudowne przejście od problemu do problemu
Dorzucę swoje pięć groszy w temacie, co by się wyżalić.
Wymieniłem termostat, bo ciągle miałem 50 st. C na silniku; cudem bywało 70 st. C, ale to i tak przez moment, gdy stałem w korku. Okazało się, że pomimo włączenia się wentylatora przy ok. 105 st. C wg zegarów, chłodnica była lekko ciepła (w odkręconym zbiorniku wyrównawczym zaczynało gotować, więc było w okolicach "setki" na pewno, a grzałem jeszcze chwilę dłużej). Wielkie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że trzeba odpowietrzać układ ręcznie. Nawet Polonez nie miał takiej opcji...
Skoro problem niedogrzanego silnika przestał istnieć, to musiał pojawić się problem zbyt wysokiej temperatury. No bo dlaczego nie?! Znowu nagrzałem silnik, na wskaźniku 100 st. C i wentylator ani drgnął. Albo padnięty rezystor albo czerwony czujnik. Albo... ZEGARY! Rewelacja...
Wymieniłem termostat, bo ciągle miałem 50 st. C na silniku; cudem bywało 70 st. C, ale to i tak przez moment, gdy stałem w korku. Okazało się, że pomimo włączenia się wentylatora przy ok. 105 st. C wg zegarów, chłodnica była lekko ciepła (w odkręconym zbiorniku wyrównawczym zaczynało gotować, więc było w okolicach "setki" na pewno, a grzałem jeszcze chwilę dłużej). Wielkie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że trzeba odpowietrzać układ ręcznie. Nawet Polonez nie miał takiej opcji...
Skoro problem niedogrzanego silnika przestał istnieć, to musiał pojawić się problem zbyt wysokiej temperatury. No bo dlaczego nie?! Znowu nagrzałem silnik, na wskaźniku 100 st. C i wentylator ani drgnął. Albo padnięty rezystor albo czerwony czujnik. Albo... ZEGARY! Rewelacja...
- marceli
- Klubowicz
- Posty: 2091
- Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
- Skype: marcin.kasinski82
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
- Kontakt:
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Nie trzeba,odpowietrza się sam.Coś masz nie tak,korek zbiorniczka dobry?
Starsze modele(przed lift) miały tak "śmiesznie" skonstruowane ,że wskaźnik w zegarach pokazuje 105 i wtedy startuje wentylator,na I-szy bieg,jeśli ten po chwili zbije temp.to jest ok,a jeśli nie to załącza się II-gi bieg i wtedy zbije temp.
Reasumując ,jeśli Tobie przy temp na zegarach ok 105 st(wskazówka lekko w prawo) już gotuje to jest nie halo coś albo zegar ,żle wskazuje ,tzn sporo przekłamuje czyli układ sterujący załączeniem nie działa poprawnie(w zegarach).
Możesz to dobrze sprawdzić programem patrząc na temp silnika w nim i na zegary.
Czerwony czujnik jak odepniesz ma ruszyć wentylator,rusza??
Tak więc tu nie ma zagadek wielkich tylko trzeba krok po kroku przejrzeć eliminując kolejno co może być źle.
Banalna sprawa,kostka zasilająca wentylator cała,nie upalona?Ma styk dobry??
Starsze modele(przed lift) miały tak "śmiesznie" skonstruowane ,że wskaźnik w zegarach pokazuje 105 i wtedy startuje wentylator,na I-szy bieg,jeśli ten po chwili zbije temp.to jest ok,a jeśli nie to załącza się II-gi bieg i wtedy zbije temp.
Reasumując ,jeśli Tobie przy temp na zegarach ok 105 st(wskazówka lekko w prawo) już gotuje to jest nie halo coś albo zegar ,żle wskazuje ,tzn sporo przekłamuje czyli układ sterujący załączeniem nie działa poprawnie(w zegarach).
Możesz to dobrze sprawdzić programem patrząc na temp silnika w nim i na zegary.
Czerwony czujnik jak odepniesz ma ruszyć wentylator,rusza??
Tak więc tu nie ma zagadek wielkich tylko trzeba krok po kroku przejrzeć eliminując kolejno co może być źle.
Banalna sprawa,kostka zasilająca wentylator cała,nie upalona?Ma styk dobry??
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Spokojnie, dojdę co nie gra .
Nie odpowietrza się sam w 2.4 V.I.S. Przynajmniej u mnie. Nawet był temat na forum, że słabo to wychodzi. No chyba, że korek. Ale zawsze odpowietrzam bez korka.
W okolicach "setki" gotuje, ale przy otwartym układzie. Po zamknięciu wiadomo - nie.
Ponoć wskaźnik temperatury w zegarach sporo przekłamuje - i to wskazuje za mało, jak już ktoś zauważył - więc mając 105 st. C na wskazówce jest nieciekawie.
Nie odpowietrza się sam w 2.4 V.I.S. Przynajmniej u mnie. Nawet był temat na forum, że słabo to wychodzi. No chyba, że korek. Ale zawsze odpowietrzam bez korka.
W okolicach "setki" gotuje, ale przy otwartym układzie. Po zamknięciu wiadomo - nie.
Ponoć wskaźnik temperatury w zegarach sporo przekłamuje - i to wskazuje za mało, jak już ktoś zauważył - więc mając 105 st. C na wskazówce jest nieciekawie.
- marceli
- Klubowicz
- Posty: 2091
- Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
- Skype: marcin.kasinski82
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
- Kontakt:
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Nie przekonasz mnie,mam to auto kilka lat i wiem jak jest.
Odpowietrzy się i nie zagotuje.Ja zakręcam korek.
Działaj.
Odpowietrzy się i nie zagotuje.Ja zakręcam korek.
Działaj.
- Maniak
- Klubowicz Wspierający
- Posty: 4037
- Rejestracja: 21 sty 2014, 21:25
- Imię: Mariusz
- Lokalizacja: Staroźreby
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Potwierdzam. Też z moją już jesteśmy kilka lat
Pozdrawiam brać klubowiczów
Kappa 2.0, 2.4, 3.0, 2.4TD WSZYSTKIE CZĘŚCI!
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
To powiedzcie mi po co w chłodnicy w jej najwyższym punkcie jest odkręcany korek? Albo w przewodzie nagrzewnicy jakby otwór rewizyjny? Pewnie tak dla żartu, bo makaroniarz nie miał innych rur na montażu .
Jutro mierzę temp. przez kompjuter i albo nie przekroczyłem temp. otwarcia termostatu (niemożliwe, bo płyn już kipiał) i macie rację z tym odpowietrzaniem albo ja mam rację .
Jutro mierzę temp. przez kompjuter i albo nie przekroczyłem temp. otwarcia termostatu (niemożliwe, bo płyn już kipiał) i macie rację z tym odpowietrzaniem albo ja mam rację .
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 33
- Rejestracja: 11 wrz 2012, 17:40
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Zaborze
Re: Kappa - czujnik załączania wentylatora
Odkopie temat bo mam problem z 20vt. Wentylator chłodnicy nie startuje po nagrzaniu silnika na żadnym biegu. Przekazniki na krótko załączają, wiązka przejrzana, po podpięciu pod komputer i odpaleniu testu wentylator się tylko odzywa tylko, jego praca nie trwa nawet sekundy i rozłącza zarówno na 1 jak i 2 biegu. Jakieś pomysły co może być uszkodzone?
Lancia Delta II HPE