To ja może zaczne od poczatku produkcji czyli roku 1994 i kolejno wprowadzanych zmian
Produkcja Lancii Kappa rozpoczęto w roku 1994 [powstały wtedy śladowe ilości tych samochodów, trafiały się egzemplarze bez klimatyzacji w wyposażeniu standartowym] gama silników wyglądała następująco:
Benzynowe:
- 2.0 20V (145 KM)
- 2.4 20V (175 KM)
- 3.0 V6 (204 KM)
- 2.0 16V Turbo (205 KM)
Diesel:
- 2.4 TDS (124 KM)
- 2.4 JTD (136 KM) od '98
Silniki 2.0 20V oraz 2.4 20V są jednostkami pięciocylindrowymi, motor 2.0 16V Turbo (205 KM) pochodzi z Lancii Themy. Natomiast 24- zaworowy silnik 3.0 V6 (204 KM) został zaadaptowany bezpośrednio z Alfy Romeo.
Ta gama jednostek napędowych była oferowana do roku 1998 bez większych zmian. Jedynie w 1997 roku konstruktorzy Lancii czerpiąc doświadczenia z silników 2.0 16V (V.I.S) w Themach oraz sprawowania się silników 2.4 (V.I.S) w Kappach pokusili się o zaadaptowanie systemu dynamicznego doładowania (V.I.S) i zwiększenia stopnia sprężania do 10,7 - przez co silnik 2.0 zyskał 10 KM i od tego momentu miał 155 KM. W wersjach 2.0 20V [145 i 155 KM] występowały dwie wersje Comfort Drive oraz Power Drive, różniły się one przełożeniami w skrzyni biegów:
Pierwsza pozwala na dynamiczne rozpędzanie samochodu praktycznie na każdym biegu, za to niestety na piątym biegu silnik pracuje w dość wysokim zakresie prędkości obrotowej, co odbija się na zużyciu paliwa - przy jeździe w trasie 160-180km/h z włączoną klimatyzacją trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa w okolicach 11 litrów / 100 km. W przypadku silników ze skrzynią Comfort Drive (dłuższe przełożenia) rozpędzanie samochodu na 4 oraz 5 biegu jest zauważalnie trudniejsze, ale zużywa ono 1-1.5 litra paliwa na 100 km mniej. W mieście zużycie paliwa jest zbliżone w obu wersjach. Tak więc osobom więcej podróżującym w trasach polecam Comfort Drive, a jeśli ktoś ceni sobie dynamikę i porusza się często w mieście - Power Drive.
Rok 1997 to nie tylko zmiany w silniku to również dopracowanie szczegółow. Dotychczasowe 3 sekundowe spryskiwanie szyb usunięto na rzecz tego, że od nas zależy ile czasu będzie natryskiwana przednia szyba (czas naciskania dźwigni), zmieniono charakterystykę nawiewów wentylacji wnętrza, wytłumiono komorę bagażnika, zmieniono otwory schowków, jest inny podnośnik samochodowy.
W tylnym zawieszeniu zmieniono stabilizator (jest bardziej rozbudowany co podwyższa koszty eksploatacji - doszły łączniki stabilizatora). Z wydłużeniem wymiany oleju w silniku z 15 000 do 20 000 km, zamontowano osłonę pod silnikiem bez dwóch wzierników ułatwiających jego wymianę. Od tego momentu chcąc wymienić olej w silniku należy zdemontować całą osłonę. W warsztatach za tę usługę karzą sobie dodatkowo zapłacić (sic!).
Rok 1999 zaowocował następną zmianą w komorze silnika 2.0 20V (V.I.S) , został zmieniony układ dolotowy (plastikowy kolektor ssacy, elektroniczne sterowanie przepustnicą gazu, puszka szmerów ssania oraz rury dolotowe są zupełnie inne niż w modelu poprzednim - również w 2.4). W układzie napędu osprzętu silnika zostały zmienione rolki i napinacz. Przemodyfikowany został układ klimatyzacji.
Ponadto w silniku benzynowym 2.4 przy zachowaniu tej samej mocy i momentu obrotowego została zmieniona mapka wtrysku benzyny komputera co przełożyło się na ekonomiczniejszą eksplowatację a przyśpieszenie od 0do 100 km/h zostało poprawione o kilka dziesiątych sekundy, wzrosła też prędkość maksymalna.
Silnik 2.4 dysponujący mocą 175 KM. Podobnie jak 155-konny, dwulitrowy brat, posiada system V.I.S - doładowanie dynamiczne + zmienne fazy rozrządu. Jednakże V.I.S w silnikach 2.4 montowany był od roku 1995, do dwulitrówek trafił dopiero 2 lata później, kiedy konstruktorzy mieli już odpowiednią bazę doświadczeń z tym systemem w silnikach pięciocylindrowych. 2.4 to motor ganiony często za spore zużycie paliwa - średnio 11.5 litra / 100 km/h przy normalnej jeździe, a pod ciężką nogą wartość tę można łatwo zwiększyć. Jednak mimo wszystko to bardzo udana jednostka napędowa, idealnie pasująca do charakteru samochodu, w którym jest montowana. Przyspieszanie jest nieodczuwalne, jednakże kierowca ze zdziwieniem zerka na prędkościomierz, ponieważ auto często jedzie szybciej, niż by się to wydawało. 100 km/h osiągane jest w około 9 sekund, prędkość maksymalna oscyluje w granicach 220 km/h. Doskonale spasowana skrzynia biegów - przełożenia odpowiednio dobrane do mocy silnika oraz masy pojazdu. Wspaniała elastyczność przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu odpłaca się zużyciem paliwa porównywalnym z silnikiem 2.0 ( znam to z autopsji).
Jednostka zaadaptowana z Alfy Romeo. 24-zaworowa V6-ka, dysponująca mocą 204 KM doskonale spisuje się w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, zadowalając się w trasie podobną ilością paliwa co silnik 2.4, dopiero przy dużych prędkościach oraz w trybie miejskim da się zauważyć istotne różnice. Poruszanie się Lancią K wyposażoną w ten silnik to czysta rozkosz - 8 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalna wynosi 225 km/h [automat 9.8 s do 100 km/h v-max 220 km/h] . W konfrontacji 3.0 V6 24V z 2.0 16V Turbo wyraźnie się odczuwa 'majestat' i potęgę widlastej szóstki w porównaniu do 'młynka do kawy' 2.0 16V Turbo. Również piękne brzmienie silnika V6 jak i brak 'turbo dziury' rekompensuje wysokie koszty jego utrzymania.
Ten silnik z kolei znany jest posiadaczom Lancii Themy 2.0 Turbo i.e 205-konna, turbodoładowana, 16-zaworowa jednostka powoduje, że pozornie przyciężkawa limuzyna, przeznaczona do dostojnego przemieszczania się, nabiera niesamowitego "ognia". Setkę osiąga w 7.8 sekundy, prędkościomierz zatrzymuje się na 240 km/h, na każdym biegu po przekroczeniu 2700 obrotów kierowca wciskany jest w fotel - to zaleta zainstalowanej turbosprężarki, która zwiększa moc i moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów. Nie jest to silnik dla każdego - wymaga bowiem dość troskliwej opieki - nieumiejętne traktowanie turbosprężarki doprowadzi do szybkiego jej rozszczelnienia, co pociąga za sobą poważne koszty naprawy. Należy stosować bardzo dobrej jakości oleje i bezwzględnie dbać o odpowiedni poziom wszystkich płynów. Pomimo zaleceń Lancii co do wymiany oleju co 20.000 km lepiej jest robić to 2 razy częściej - w silnikach z turbiną olej służy m.in. do chłodzenia turbosprężarki, przez co pracuje w znacznie większym zakresie temperatur, niż w jednostkach wolnossących. W zamian za troskę silnik odwdzięczy się zużyciem paliwa na pozomie... 20-zaworowej dwulitrówki. Brzmi to trochę może jak żart, ale naprawdę to tak mało pali.
220-konna turbodoładowana jednostka długo czekała na swoją premierę. Dopiero w 1998 roku w katalogu Lancii pojawiły się te właśnie jednostki, zastępujące zasłużone 2.0 16V turbo 205 KM. Pięciocylindrowiec 2.0 20V otrzymał jedną turbosprężarkę, system VIS, nieco luźniejszy układ wydechowy, przekonstruowany układ dolotowy właśnie z myślą o turbinie i większej ilości powietrza, jakie potrzebował zassać silnik i otrzymano moc 220 KM - co jest w porównaniu z konkurencją jednym z najlepszych wyników. Trwałość rzędowych 5-cylindrówek w połączeniu z doświadczeniem jeśli chodzi o turbodoładowane silniki zaowocowała napędem zdolnym rozpędzić ciężką limuzynę do ponad 240 km/h, a 100 km/h jest osiągane w niecałe 7.5 sekundy przy ogromnych przebiegach, jakie są zdolne wytrzymać te właśnie silniki - 400-500 tysięcy kilometrów nie jest tutaj niczym nadzwyczajnym.
Pięciocylindrowy silnik turbodiesel 2.4 JTD. znany jest już z Alfy Romeo 156, posiada moc 135 KM oraz momento obrotowy 304 Nm przy 2000 obr/min i wyśmienitą elastyczność gwarantująca lepsze parametry niż jego poprzedzający go 124 konny T.DS. Parametry tego silnika osiągnięto wprowadzając do produkcji seryjnej system Common Rail, którego istotą jest całkowicie elektroniczna kontrola wtrysku, na wzór silników spalinowych.Tradycyjna pompa oraz wtryskiwacze mechaniczne zastąpione zostały obwodem o bardzo wysokim ciśnieniu (pow. 1300 barów) i wtryskiwaczami elektromagnetycznymi sterowanymi centralką elektroniczną, zapewniającą doskonałe parametry mieszanki w komorze spalania. Natomiast turbina o zmiennej geometrii gwarantuje maksymalną skutecznośc doładowania na wszysktich obrotach. Osiągi tego silnika są bardzo dobre, auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w ciągu 10 sekund, prędkośc maksymalna wynosi 202 km/h a średnie w cyklu mieszanym wynosi 7l/ 100 km.
Natomiast jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny samochodu to Lancia Kappa w ciągu całego okresu produkcji sprzedawana była fabrycznie z jednym z pięciu rodzajów felg aluminiowych lub 15' felgach stalowych z kołpakami (5.) - od roku 1994 były to ośmioramienne felgi 15' z polerowanego aluminium (1.) [były też wersje z 'kapselkiem' maskujacym śruby (6.)], w roku 1997 pojawiły się sześcioramienne z polerowanego aluminium, również 15' (2.) oraz ośmioramienne 16' dla wersji 2.0t, w roku 1998 wersje 3.0 oraz 2.0t, w związku ze zmianami w układzie hamulcowym, otrzymały lakierowane felgi 16' (3.)- wszystkie te "koła" możecie obejrzeć na załączonym obrazku:
Kolejna różnica jaką można zauważyć w modelu 98' są listwy na zderzakach - w nowych wersjach całe zderzaki są w kolorze nadwozia, w innych (starszych) - przez środek zderzaka biegnie listwa koloru czarnego.
W roku 2000 nastąpiła kolejna zmiana - tym razem auto otrzymało "w prezencie" ksenonowe reflektory.
'Układ jezdny Lancii K ewoluował wraz z biegnącymi latami. W roku 1995 samochody te wyposażane były w ponadstandartowe zawieszenie w tej klasie pojazdów - wielowahaczowe zarówno z przodu (+kolumny McPhersona) jak i z tyłu (również kolumny McPhersona), ze stabilizatorami przechyłu (przód i tył). Pokuszono się także o bardzo proste i bardzo skuteczne rozwiązanie - amortyzatory podwójnego działania. Amortyzator taki pracuje zarówno przy wciskaniu wodziska jak i przy wyciąganiu - dzięki temu samochód, zachowując klasyczną dla limuzyny miękkość, pozwala na ekstremalną jazdę po zakrętach z minimalnymi zaledwie przechyłami bocznymi nadwozia. Wersje 2.0t oraz 3.0 otrzymały dodatkowo odrobinę poprawione stabilizatory przechyłu z przodu oraz tyłu, co dodatkowo poprawia ich zachowanie się na drodze.'
'Oczywiście samo zawieszenie to nie wszystko - auto trzeba jakoś rozpędzać - co więc z przekazywaniem mocy? O ile silniki 145, 155 i 175 KM jeszcze nie stanowiły problemu (zastosowano klasyczny mechanizm różnicowy), o tyle w jednostkach 204, 205 i 220 KM standartem stał się Viscodrive - układ różnicowy o ograniczonym tarciu. Dzięki temu moc równomiernie przekazywana jest na oba koła przednie i umożliwia bardzo szybkie ruszenie z miejsca oraz efektowne przyspieszanie nawet na śliskich nawierzchniach. Viscodrive występuje także jako opcja dla silników 2.4 175KM. Turbodiesle, pomimo dużego momentu, jaki przekazywany jest na koła, nie mają możliwości montażu Viscodrive.'
'Teraz trochę o układzie hamulcowym. Lancia to włoska firma, więc należałoby szukać jakichś sprawdzonych włoskich rozwiązań. I nie trzeba szukać długo - oryginalne klocki hamulcowe do Lancii K pochodzą z oferty firmy Ferodo - wiodącego producenta tej branży, wywodzącego się właśnie z Włoch. Od początku produkcji marki Ferodo i Brembo towarzyszą Kappie, powodując, że hamowanie jest skuteczne praktycznie w każdych warunkach. Ale mimo wszystko pokuszono się o coś więcej...'
'Rok 1998 to kolejne poprawki - w najmocniejszych wersjach - 2.0t oraz 3.0, z mocami odpowiednio 220 KM oraz 204 KM, zastosowano układ hamulcowy częściowo przejęty z Mitsubishi Lancer Evo V - rasowego, sportowego samochodu, a wstępnie projektowany na potrzeby Ferrari. Przednie zaciski, firmowane przez Brembo, czterotłoczkowe, wyposażone w ogromne klocki Ferodo (identyczne z tymi stosowanymi w Lancerze) oraz powiększone tarcze hamulcowe pozwalają na zatrzymanie rozpędzonej masy "w miejscu".'
Wnętrze Kappy pierwszą modernizację przeszło w roku 1996, zmieniono wtedy kształt siedzeń, wprowadzono welury z wzorkami oraz zmianie poddano krój tapicerki co widać na zdjęciu poniżej :
Na zewnątrz model 98' rozpoznać można jak już wyżej wspomniałem po lakierowanej w kolorze nadwozia listwie ochronnej zderzaków. Natomiast wewnątrz zmianie uległa kolorystyka wnętrza. Deska rozdzielcza, osłony i boczki drzwi utrzymane są w kolorze antracytowej szarości. Do tego imitacja drewna w okół info center ni jest juz matowa ale błyszcząca. Nowością modelu 98' był też przestawny podłokietnik ze zintegrowanym schowkiem między siedzeniami. Poza tym Lancia 'zafundowała' Kappie skórzany pokrowiec na kierownicę i gałkę zmiany biegów wraz z mankietem.
Całość zmian uzupełniają dwa nowe kolory nadwozia i wspomniane wcześniej aluminiowe felgi.
Z zakresu bezpieczeństwa dorzucono w Kappie boczne poduszki powietrzne, nie było to od jakiegoś czasu żadne novum w tej klasie pojazdów. Przejęto kolejne rozwiązanie z Alfy 156, mianowicie wyłączanie poduszki powietrznej na siedzeniu obok kierowcy, umożliwiające bezpieczne zamocowanie tam fotelika dla dziecka. Czujnik w siedzeniu okok kierowcy, kontrolujący wykorzystanie siedzenia zapobiega w razie wypadku uruchomienia obydwu poduszek bocznego siedzenia.
Do roku 1998 wyposażenie Kappy dzieliło się na trzy wersje -
LE,
LS oraz
LX. Najprostszą wersją była wersja
LE i oto krótkie wyszczególnienie, co wchodziło w skład podstawowego (
LE) wyposażenia tego modelu:
- wspomaganie kierownicy
- ABS
- komputer pokładowy, 5-językowy, z detekcją awarii
- centralny zamek
- klimatyzacja elektroniczna
- elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
- elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
- elektrycznie otwierane szyby z przodu i z tyłu
- tapicerka welurowa
- wykończenie w drewnie
- felgi stalowe 15"
- chromowane obwódki mocowania szyb w drzwiach
- chromowane klamki zewnętrzne
- trzecie światło "STOP"
- rolety na tylną szybę
- podłokietnik z przodu i z tyłu
- lampki w drzwiach, oświetlające drogę po otworzeniu ich
- lampki do czytania (z przodu oraz z tyłu)
- 6 lub 8 głośników - 4 z przodu, 2 lub 4 w tylnej półce
- halogeny
- lakier metalizowany lub perłowy
'Jak widać nawet w podstawowej wersji Kappa zadowoli prawie każdego kierowcę. Ale to oczywiście nie wszystko, co można było mieć w tym samochodzie. W wersji LS zamiast tapicerki welurowej mamy do czynienia z imitacją skóry zamszowej, nazywaną alcantara. Do tego najczęściej dochodził firmowy radioodtwarzacz oraz aluminiowe felgi.'
Wersja
LX to topowe wyposażenie dla aut z silnikami 2.0, 2.4, 3.0 oraz 2.0t 16V 205KM. Obejmuje takie dodatki jak:
- elektrycznie regulowane fotele z pamięciami
- podgrzewane fotele przednie
- automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne
- pełne nagłośnienie - radioodtwarzacz + wzmacniacz + zmieniarka na 6CD, firmowane przez Clarion
- ksenonowe reflektory (w wersjach po roku 1999)
- aluminiowe felgi 15" lub 16" (w wersjach 2.0t oraz 3.0 po roku 1998 - tylko i wyłącznie 16")
- skórzana, czarna tapicerka
- elektrycznie odsuwany i unoszony szyberdach
- spryskiwacze reflektórów
Od modelu 98' podstawowy wariant seryjnego wyposażenia
LE został definitywnie wykreślony. Wprowadzona została nowa specjalnie wyposażona wersja 2.0t 220 KM oznaczona TURBO. Różni się ona od wersji LX 'grafitowanymi' obwódkami szyb na drzwiach, 16" firmowymi aluminiowymi felgami oraz najczęściej wiśniową, skórzaną tapicerką. Od modelu 98' wyposażano model Kappa w firmową nawigację satelitarną.
W roku 1998 definitywnie zrezygnowano z 5 kluczyków i 2 kart kodowych na rzecz systemu takiego jak w Alfie Romeo tzn. 1 kluczyk matka i 2 normalne oraz brak kart kodowych. Ostatnie egzemplarze modelu Kappa zjechały z taśm produkcyjnych w roku 2001.
Ostatnie egzemplarze modelu Kappa zjechały z taśm produkcyjnych w roku 2001.